Tuesday 15 February 2011

Slane cigarete / Savoury "cigarettes"


slane cigarete 3

Verovali ili ne, konačno nešto slano na mom blogu! Nije reč o tome da ja ne pravim slane stvari ili da ih ne smatram vrednim pažnje, nego je u bakinoj svesci jako malo recepata za takva jela. Ovo je zabeleženo jer se mesi i bitna je preciznost u pogledu mera. I nije reč o tamo nekom bezveznom receptu, nego o nečemu što je ona veoma često pravila i veoma volela. I uglavnom sama i jela!


Kad god se pravio neki malo bolji ručak, ove grickalice su figurirale uz meze. Međutim, pošto ih je ona posipala fifti-fifti susamom i kimom, one posute susamom bi odmah planule a one s kimom je jela samo ona jer niko drugi nije voleo kim. Ni ja ga tada nisam volela, sada ga obozavam. Ljudi se menjaju.

slane cigarete 1

U svakom slučaju, rešila sam da napravim slane cigarete. Sad je taj izraz cigarete prevaziđen, niko više ne puši, i dobro je što je tako, ali ovo je recept iz vremena kad su se cigarete "jele" i nisu predstavljale neki poseban tabu (dobro, znam da je u Srbiji još uvek tako - to je verovatno jedina zemlja u kojoj je zabrana pušenja dovela do mnogo zadimljenijih kafića).

slane cigarete

Ovo je originalni recept:
  • 300 g brašna
  • 100 g putera
  • 1 žumance
  • 1/2 kesice praška za pecivo
  • so (kašičica)
  • 6 kašika mleka
Rerna se zagreje na 170 stepeni. Umesi se glatko testo od gornjih sastojaka, razvalja se oklagijom na oko 5 mm debljine i seku se (najbolje nožem za picu) štapići oko 10 cm dugački i 1 cm široki. Premažu se onim preteklim belancetom, pospu kimom tj. susamom i peku 20 minuta.
Šta sam promenila? Naravno da mi je sve ovo delovalo suviše uprošćeno pa sam morala da načinim recept svojim. Uzela sam još 250 g spanaća kojeg sam očistila, oprala i blanširala 5 minuta u kipućoj vodi. Dobro sam ga ocedila i iseckala na sitno (zato testo izgleda "melirano" zeleno-belo; ko želi uniformno zeleno testo, nek izmiksira blanširani spanać štapnim mikserom pre mešenja) a onda ga dodala testu. Testo je od spanaća malo omekšalo u odnosu na to kako izgleda u originalnom receptu, ali nije se lepilo za prste, pa nisam dodavala brašno.

slane cigarete 2

Tri čena belog luka sam izgnječila i pomešala s četvrtinom šolje maslinovog ulja. Time sam pramazivala štapiće pre pečenja i posipala ih krupnom morskom solju. Međutim, prava aroma belog luka se razvije tek ako premažete štapiće i nakon pečenja tim zabelolučenim uljem.
Presuda: Umalo ih i ja nisam sve sama pojela, iako navodno pazim na ugljene hidrate. Ukus spanaća je veoma blag, možda ne bi bilo loše da je jači, tako da ovim podsećam samu sebe da povećam dozu kad ih sledeći put budem pravila. Beli luk bih stavila i u testo. Važno je da se cigarete ne prepeku - maksimalno 20 minuta, da unutra budu još relativno meke, a spolja hruskave.

slane cigarete 4


Savoury Cigarettes

My grandmother's favourite snack. She used to make them with caraway seeds, without spinach. This is my updated, slightly more "modern" version.

  • 300 g flour
  • 100 g butter
  • 1 egg yolk
  • 6 Tbsp milk
  • 1/2 sachet baking powder
  • salt
  • 250 g bleached spinach
  • 3 cloves garlic
  • olive oil


Mix all ingredients except for garlic and olive oil to get a smooth dough. The bleached spinach needs to be chopped or blended until creamy beforehand. Leave in fridge for 30 minutes. Meanwhile, crush the garlic cloves and mix them with 3/4 cup olive oil.

Pre-heat the oven to 170 degrees C. Cut bars with a pizza knife (see picture) and brush with garlic olive oil, sprinkling with coarse sea salt on top. Bake for 20 minutes, and while still hot, give them another brush-over with the same oil.


23 comments:

  1. SJAJNO !!! Sad idem da ih pravim !!

    ReplyDelete
  2. Fantasticno! Recept je odlican, a i slike me prave gladnom!:)

    ReplyDelete
  3. Mmm, primamljivo izgleda! Slike su fantasticne! :)

    ReplyDelete
  4. E pa napravljeno!! :-))))))))))))) SAVRŠENE SU!!!! Obavezno stavljam na blog !!! HVALA DRAGA!!! :-))))

    ReplyDelete
  5. U Jojo, al si brza! Svaka čast! :)

    ReplyDelete
  6. Bas krasan recept i fotografije! Lepo sto radis bakine zaboravljene recepte!
    A u Srbiji je sve "zlo i naopako" :))) Neverovatno kako izvrnu svaku stvar i ideju! Da, kafici su postali ocajno zadimljeni, u pravu si! Cak ni bolnicama nije moguce zabraniti pusenje. Moj prijatelj je direktor bolnice i jednostavno ne moze obuzdati lekare. Totalno ludilooooo! :)

    ReplyDelete
  7. Odlična kombinacija boje i ukusa. Ja znam da dodam beli luk pecivima, ali po mom iskustvu beliluk u prahu nema premca u pecivima i to kada se stavi i u testo, a može i da se pospe preko. On da nešto sasvim posebno što nesušeni nema.

    ReplyDelete
  8. predivne "cigaretice" ! :) i ja u zadnje vrijeme u skoro sva slana peciva dodajem bijeli luk (u tijesto) baš da divan miris i ukus

    ReplyDelete
  9. Slazem se sa maslinkom, bas bi mi legle ove tvoje cigaretice :)

    ReplyDelete
  10. they look pretty - very nice party food.

    ReplyDelete
  11. Super su,odličan dodatak tj tvoja izmena!

    ReplyDelete
  12. Meni izgledaju prekrasno. Odlična zelena boja...

    ReplyDelete
  13. Divno izgledaju, bas mi se svidja recept! I ja trpam spinat u razna tijesta za boju...

    ReplyDelete
  14. Stapici, tj. cigaretice izgledaju prekrasno. Odlicna ideja sa spinatom! Biljezim, i obavezno probavam :)

    ReplyDelete
  15. Odličnoooo! Nisam ovo imala prilike da probam, al fantastično je...

    ReplyDelete
  16. Monika from Palimp4 May 2011 at 10:03

    I'm tempted to make them :) . How big is your standard baking powder sachet? 15 g? Thanks.

    ReplyDelete
  17. Hi Monika! Nice to see you here.
    The standard baking power sachet in Germany is 18 g. But it's not important to be gram-precise. If you use half of a 15 g package it will be OK.

    ReplyDelete
  18. These look delightful, I've been wanting something healthy to crunch on lately. Thanks!

    ReplyDelete
  19. These look great, I have two questions though. Can you give me a measurement for "1/2 satchet baking powder" and do these come out crunchy or chewy? Thanks, can't wait to make them!

    ReplyDelete
  20. Hello Sarah, thanks for stopping by! You'll need one heaped teaspoonful of baking powder. They are crunchy rather than chewy. I hope you'll like them!

    ReplyDelete
  21. Sviđa mi se! Ovo su zapravo one naše domaće pogačice sa kimom odozgo? Praviću ih, samo sa kokosovim uljem umesto putera i sojinim mlekom. A umesto jajeta kašika mlevenog lana. Možda i neki sušeni paradajz da se ubaci:))))

    ReplyDelete