Monday 7 November 2011

Ujnina torta od badema / Auntie's Almond Torte


badem torta 5 s

Iznad recepta za sada već čuvenu i od strane naših čitalaca višestruko oprobanu i hvaljenu ujninu čokoladnu tortu stoji recept, takođe pisan ujna Katičinom rukom, za tortu od badema. Kada se prvi put sretnete s njim, recept vas natera da se zapitate šta je uopšte torta, da li je čini određeni set pravila koja određuju kako torta treba da izgleda ili umetnički utisak - tj. da se nakon pojedenog parčeta osetite kao da ste se zasladili tortom, a ne nekim drugim slatkišem. Ako se vodimo idejom da je torta desert najčešće okruglog oblika (mada su odstupanja od ovog pravila česta i sasvim legitimna) koji se sastoji od slojeva testa i krema (bilo da je reč o torti sa samo jednom korom kao što je Vasina ili torti sa sedam ili čak deset kora kao što su doboš i rozen torta) onda ovo svakako nije torta, nego običan kolač. Nema fila, samo testo i štaubcuker.



Međutim, šta se dešava kad pojedete to prvo parče? Da li vam fil fali? Da li ste razočarani? Mi smo bili veoma prijatno iznenađeni. Iako nije reč o tako legendarnom receptu poput onog za čokoladnu tortu, ujnina torta od badema je savršen desert za nedeljno popodne, i još važnije, savršen desert za sve one koji pravljenju slatkiša nisu vični.

Da ne bi ispalo kako se na našem blogu pojavljuju samo staromodni kolači koje više niko nema ni živaca, ni vremena, ni umeća da sprema (a ovu zamerku sam čula u nekoliko navrata) evo kolača koji ostavlja veoma snažan utisak, a može i dete da ga napravi. Ne verujete? Foto-dokaz: (još uvek) trogodišnje dete sprema ujninu tortu od badema, izvol'te.



badem torta duo s



Da bih vam pojasnila kako je dete spremilo kolač, i kako i vi možete da ga napravite uz veliku pomoć juniora ili pak juniorovog tate koji se miksera nikad latio nije, objasniću kako izgleda priprema torte za decu. Ali prvo sastojci.



  • 10 jaja

  • 280 g šećera

  • 250 g mlevenih badema

  • 4 kašike prezli

  • 250 g omekšalog putera

  • 2 kašike ruma

  • prah šećer za posipanje

U recept sam unela izvesne izmene koje su se pokazale kao odlična ideja, ali ono glavno ostaje: reč je o kolaču bez brašna i bilo kakvog sredstva za dizanje testa. I vama savetujem da količinu šećera smanjite na 250 g i rum zamenite sa dve kafene kašičice arome gorkog badema.

U slučaju da ne možete da nabavite aromu gorkog badema ili da ne volite veštačke arome, zamenite je likerom od badema amaretom, koji ima identičan ukus. Ja sam koristila gorki badem, ali ekvivalent dve kašičice arome bi bio tri supene kašike likera.

Uključite rernu na 180 stepeni. Podsetite dete da opere ruke. Dajte mu da olovkom obeleži liniju oko kalupa za tortu na papiru za pečenje, pa onda isecite krug od papira i stavite ga na dno kalupa. Mi smo koristile kalup promera 24 cm. Spremite dve činije - jednu za belanca, drugu za žumanca, izmerite ostale sastojke. Velika je verovatnoća da će dete, kada vidi izobilje jaja, insistirati da ih ono lično razbije, ali ne bih vam savetovala da taj zadatak poverite osobi predškolskog uzrasta. Nakon vašeg odbijanja tog projekta, postoji mogućnost da će dete, i dalje sve glasnije insistirajući da se lati jaja, početi da se predaje laganom histeričnom napadu; u tom slučaju, prevarite ga tako što ćete mu reći da ćete vi da razdvojite belance od žumanceta, a da će ono da sipa žumanca iz ljuske u činiju. U mom slučaju je upalilo.



badem torta 4 s



Nakon što ste uspešno razdvojili belanca od žumanaca, dajte detetu da vam umuti belanca i da samo štipne prstohvat soli (koliko ja obično stavljam u sneg). Ne zaboravite da mu utuvite u glavu da jednom rukom mora da drži činiju dok drugom muti. Moje dete se nakon par minuta umorilo od rvanja s prilično teškim mikserom, pa mi je dozvolilo da ja finiširam sneg, što je bilo idealno jer sam tako mogla bolje da procenim kada su belanca dovoljno čvrsto umućena.

Pustite dete da pažljivo sipa izmereni šećer u žumanca i dajte mu da i njih umuti. Za to vreme, vi dodajte amareto ili aromu gorkog badema. Dodajte puter, ali upozorite dete da čvrsto drži mikser pošto će smesa postati gušća. Pomešajte prezle s bademom. Savetovala bih vam da sipanje badema u žumanca obavite sami jer ako se detetu omakne ruka i bademi završe na podu, izgubili ste prilično skup sastojak. Kada je sve dobro sjedinjeno, završite mućenje i pohvalite dete.

Kašikom ili špahtlom umešajte belanca u smesu koju ste upravo umutili. Ovo je prilično pipav posao, i ako dete još uvek insistira da pomogne, pustite ga da meša tek kada se sneg donekle sjedinio s čvršćom masom. Zajedničkim snagama sipajte testo u kalup i stavite ga u rernu, na srednji nivo. Ne zaboravite da opomenete dete o vrelini rerne i šta sve jezivo može da mu se desi ako stavi prste gde ne treba.



badem torta 3 s



Nakon pola sata prebacite tortu na donji nivo rerne i ako je vrh suviše taman, prekrijte parčetom bak-papira, pa pecite još dvadeset minuta do pola sata. Proverite čačkalicom ili viljuškom da li je kolač iznutra pečen. Izvadite ga iz rerne i pustite da se ohladi pre nego što ga pospete prah-šećerom (da se razumemo, to služi samo za ukras, ako imate neku bolju ideju za dekoraciju, samo izvolite). Gotovo!

Presuda: Ništa lepše, ništa lakše, ništa bademastije. Torta je sočna, ali ne previše "mokra" kao što umeju da budu kolači koji se spremaju sa uljem umesto putera. Odsustvo fila i te kako ima smisla - običan buter-krem bi razvodnio intenzivan ukus badema, čokoladni krem bi ga potpuno poništio, voćni fil takođe. Badem ima vrlo diskretnu aromu, a amareto je naglašava baš koliko treba. Kada biste napravili fil s ukusom badema, to bi već bilo previše.

Oba ujnina kolača su posebna na svoj način. Kako bih samo volela da mogu da dođem do njene sveske s receptima! Međutim, ujna za sobom nije ostavila naslednike, a umrla je još krajem osamdesetih. Ako je takva sveska i postojala, verovatno je završila u kontejneru još pre dvadeset i kusur godina. C'est la vie!



badem torta 6 s





Auntie's Almond Torte


Another cake from a woman who gave us the famous Auntie's Chocolate Torte, but this time it's not really a torte as such. This is a cake without cream and without flour. Without any raising agents. And so easy-peasy, even a child can make it. Actually, my three-year old did make it and was mighty proud of her work.

The end result is surprisingly sophisticated! The cake is moist without being soggy and not too sweet. The almond aroma is distinct yet not overpowering.

Here are the ingredients:



  • 10 eggs

  • 250 g sugar

  • 250 g ground almonds

  • 4 Tbsp breadcrumbs

  • 250 g softened butter

  • 3 Tbsp amaretto liqueur

  • icing sugar for dusting

Pre-heat the oven to 180 degrees C. Line a 24-cm cake spring form with greaseproof paper. Separate the eggs in two large bowls. Beat the egg-whites with a pinch of salt until stiff. In the other mixing bowl, beat the egg-yolks with sugar and amaretto. Instead of amaretto, you can use bitter almond aroma (2 ts). Add softened butter (the butter should be soft but not liquid). Add almonds and breadcrumbs and mix until all ingredients are well combined. Fold the egg-whites into the mixture. Pour the dough into the form and bake in the oven middle for 30 minutes.

Reduce the heat to 160 degrees C and put the baking tray to the lower level of your oven. Bake for another 20 to 30 minutes, covering the cake with greaseproof paper if the surface gets too dark. Prick the middle of the cake with a fork to make sure it's done, take it out of the oven and leave to cool. Dust with icing sugar.

20 comments:

  1. ti stari recepti koje nam je netko ostavio zapisane u svojoj bilježnici su meni nešto najdragocjenije. Ne bih nikad mogla reći da takve kolače više nitko ne sprema i da su prekomplicirani, baš naprotiv. kod mene doma se uvelike spremaju i koriste i cijene.
    Ovo je još jedan divan kolač iz tvoje stare zbirke

    ReplyDelete
  2. Your little helper looks like she has got the bug, too!

    ReplyDelete
  3. Mala kuharica je napravila prekrasnu tortu.

    ReplyDelete
  4. Sva sam ti od starih recepata i to je nešto što mi odgovara. Mislim da ove stare kolače ne treba zaboraviti jer stvarno vrijede, kao i ova tvoja, odnosno Ujnina torta!
    Samo mogu reći: dobri stari kolači!

    ReplyDelete
  5. potpiujem tamaru, kod mene su takvi starinski recepti izrazito cjenjeni jer ne jedu se svaki dan...
    ovo je jedan odličan kolač i kad bude prilike sigurno će biti isproban kod mene

    ReplyDelete
  6. Izgleda baš onako kako ja u svojoj glavi zamišljam tortu - jednostavno, prefinjeno i biskvitno :) Sada sam tek obratila pažnju i na Ujninu čokoladnu tortu i priznajem da su ove dve torte prioritet za isporbavanje sa ovog bloga :)

    ReplyDelete
  7. Na mene je najsnažniji utisak ostavila ne torta, već mala kuvarica. Luče slatko, 3 godine i već drži mikser i to ne samo za potrebe slikanja! Uz tvoju obuku i takve sveske recepata koje nasleđuje - gde li će joj kraj biti? I torta je odlična, ne sumnjam, već mi je zamirisao amareto, na sam pomen.

    ReplyDelete
  8. Bravo za ujnu.A i za tu lepu domacicu u kuhinji;)))

    ReplyDelete
  9. Super izgleda. Obožavam jednostavne recepte. I bravo za razvijanje ljubavi prema kuhanju kod juniora.

    ReplyDelete
  10. Divan post. Pozdrav za pomoćnicu:) Torta jako lepo izgleda a u ukus ne sumnjam.

    ReplyDelete
  11. Jaoj ja sam mislila da imas ujninu svesku.:(Pravila sam septembra njenu cokoladnu tortu i naravnoo,svi su bili skepticni zato sto je to bila moj druga torta u zivotu,ali kad su je probali,samo sam likovala.:)Ovo isto moram da probam,cim izbacis recept ja prvo gledam presudu,pa onda odlucujem.:)Ukoliko ne nabavim liker od badema da li je u redu da stavim rum?!Cerkica je preslatka.:)I pisi cesto nemas pojma kako ti se obradujem.

    ReplyDelete
  12. Ćerkica je bas mnogo medena!Ja volim torte kao dto je ova-mislim tog tipa, mada znam neke koji ih ne nazivaju tortom.I da, sto kaze Milo, pisi česće i ja se uvek obradujem!

    ReplyDelete
  13. prekrasna mi je ova prva fotografija...bas onako homey....

    ReplyDelete
  14. Sad mi je jasno zasto su tako fini tvoji kolaci, pa zato sto imas ovako medenu asistentkinju.;))) pile malo, kako ona lepo pomaze... a i recept je dobar, svidjaju mi se te starinske poslastice, imaju bas poseban stih.;))

    ReplyDelete
  15. Stvarno su super fotkice... Curica je pravi medenjak! :) Poljubac joj saljem!!!
    A i torta je odlicna...

    ReplyDelete
  16. Ovakvi kolači kod mene uvijek prolaze i kada god mi se neki nađe na stolu pomislim "evo ga, stari dobri kolač" ! Mala kuharica je preslatka i super je napravila ovaj kolač. Čestitka i pozdrav !

    ReplyDelete
  17. Love your cake decoration and again your whizz kid!

    ReplyDelete
  18. Bas volim badem, mozda stignem oprobati napraviti ,
    e a djevojcica je preslatka !!

    (zelim ti da pronadjes tu svesku !!! )

    ReplyDelete
  19. Volim jednostavne torte i kolače, a stare pogotovo, i ova mi izgleda divno! Bravo za malu, preslatku kuharicu, odlično je obavila posao :)

    ReplyDelete
  20. pa ti imaš i pomoćnika!!??? krasnu tortu je napravila!!

    ReplyDelete