Sunday 15 July 2012

Šam s voćem / Fruit Meringue Mousse


sam 1 flickr

U današnje vreme, na sve strane se pravi panna cotta, cheesecake i ostale kremaste poslastice pune želatina. S obzirom na to da nisam ljubitelj gumene konzistencije, moj omiljeni krem-desert je bio i ostao crème brûllée, ali postoji nešto veoma starinsko, veoma jednostavno, a naizgled, potpuno zaboravljeno što je prethodilo svemu ovome.



"Šam" je odomaćena varijanta nemačke reči Schaum, što znači pena. A šam od voća, konkretno od malina, obeležio je svako leto mog detinjstva. Moram da vam priznam da nisam bila neki ljubitelj, kao što nisam volela ni Vasinu tortu. Dete kada vidi sneg od belanaca, pomisli: "Njam, ovo je šlag!" pa se uvek sneveseli kada ga dočeka nemasni, nemlečni šam, koji je u poređenju sa šlagom topao i presladak.


sam rukopis


I da se odmah razumemo, ova poslastica je suviše slatka da bi se jela solo, kao puding ili čokoladni mus. Preporučujem vam da napunite dragoj sebi činijicu malinama, pa da odozgo dodate oblačak šama. I da se zavalite u neki ligeštul, u hladovinu. Pa da sve zalijete hladnom domaćom limunadom. To je život!

Napisala sam tri pasusa, a još uvek vam nisam rekla šta je najbolja stvar u vezi sa šamom. Ovaj desert čine samo tri jednostavna sastojka, i može da ga napravi svako ko ume da rukuje kuhinjskom vagicom i mikserom, za pet minuta. Vezanih očiju. Ozbiljno.

Za čak četiri porcije potrebno vam je samo:



150 g malina


sam 2



150 g prah-šećera


sam 3 flickr



1 belance


sam 4 flickr



Sve sastojke stavite u posudu i mutite mikserom dok ne dobijete čvrst krem konzistencije šlaga. Ovo može da traje čak do pet minuta - nemojte očajavati ako šam neće da vam se stegne. Samo mutite, mutite, mutite. Dobićete nešto divno i roza! Doduše, ne morate praviti šam s malinama. U obzir dolaze i jagode, kupine, kajsije, ribizle, borovnice i ostalo nakiselo voće.

Kada je šam gotov, sipajte ga u činijice i odmah stavite u frižider.


sam 5 flickr



Šta sam promenila: Naravno, s obzirom na to da voće i šećer stoje u odnosu 1:1, šam će biti veoma sladak. Za moj lični ukus - presladak. Zato sam nakon ture s malinama zasukala rukave i napravila još jednu turu s jagodama, ali sa znatno manjom količinom šećera. Umesto 150 g stavila sam 100 g i ispalo je prijatnije.

Presuda: Ovo je jednostavna, lagana, vazdušasta pena. U rukopisu piše da može da se koristi kao fil za voćnu tortu, ali šam nije stabilan - posle izvesnog vremena malo splasne, pa vam ne bih savetovala da ga stavljate u bilo koji "ozbiljniji" kolač. Meni se najviše dopao preko voća, ali možete da dodate i piškote pa da improvizujete neku instant voćnu šarlotu.



sam 6 flickr





Fruit Meringue Mousse


This is a very simple dessert that my mother and grandmother used to make during the hot summer days when it was too hot to turn on the oven. It consists of three simple ingredients: egg-white, sugar and fruit. It is very light and fluffy with no additional fat. You may choose to eat it as a light dessert on its own, or as fruit topping.

The original recipe calls for

  • 150 g fruit
  • 150 g icing sugar
  • 1 egg-white


Combine all ingredients in a mixing bowl and beat with an electric mixer until fluffy and whipped cream-like in texture. This takes a little longer than just beating the egg-white with a sugar, but don't fret - you'll get 4 servings from just one egg-white even if you use less sugar. I recommend this, because I find the original mousse somewhat too sweet.

I made one batch with raspberries using the original amounts of ingredients, and another one with strawberries, using just 100 g of icing sugar. The result was even better - strawberries make for a better-looking, pale pink mousse, but unlike the raspberries, you need to cut them into small chunks beforehand.

Feel free to experiment with fruit - any kind of sour summer fruit will do: blackberries, apricots, redcurrant... Just remember to store the mousse in the fridge as soon as it's done. It will keep for up to 24 hours.

21 comments:

  1. Nikada ga nisam mutila zajedno sa voćem, već sam to voće dodavala tek na kraju onako već blago ispasirano. I j sam se mrđtila na šam, a i na Vasinu tortu zbog njega. Nisam htela da je primirišem, ali vremena se menjaju. Sećam se mrštenja i na onaj famozni domaći sladoled sa jajima za koji su me ubeđivali bezuspešno da je mnogo zdraviji od šarenka, ali šta da se radi. Sve u svoje vreme. Blog ima sada tako ljupki izgled, prosto da ga pojedeš.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moram da priznam da sam i ja bila malo skeptična oko tog mućenja svega zajedno, ali ispalo je sve super, kao što se vidi. Hvala ti!

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Drage devojke, Bloggerov novi interface i ja se definitivno ne volimo. Sve komentare koje ste mi ostavile na ovom postu sam slučajno obrisala, a to mi se već jednom desilo, koliko prošle nedelje. Na svu sreću, setila sam se da kopije komentara dobijam na e-mail, pa ću ih sada kopirati i pejstovati ovde, da ne bi sve bilo izgubljeno. Izvinite i hvala vam.

    ReplyDelete
  4. Sandra M. has left a new comment on your post "Šam s voćem / Fruit Meringue Mousse":

    Bas sam juce nesto slicno pravila samo sa jogurtom. Svidja mi se i ova varjanta! Predivno izgleda!


    Jovanka Baštovanka has left a new comment on your post "Šam s voćem / Fruit Meringue Mousse":

    ni ja nisam ljubitelj gumene konzistencije i krem sireva.. ovo je prava ljetna poslastica, osvjezavajuca i ne previse slatka! =)


    maja has left a new comment on your post "Šam s voćem / Fruit Meringue Mousse":

    Ajme koliko sam ovoga pojela i to sa sumskim jagodama:))) bas me podsjeti na djetinjstvo:)!!!


    AnnaSt has left a new comment on your post "Šam s voćem / Fruit Meringue Mousse":

    Blog izgleda prelepo :)

    Ovog slatkiša se sećam kad sam bila mala, moja majka ga je pravila sa višnjama.
    Što se tiče ukusa, kao da mu uvek "nedostaje" nešto...

    ReplyDelete
  5. AnnaSt - Masnoća mu nedostaje, masnoća! :)

    Majo - Mmmm... šumske jagode! Otkad ih se nisam najela!

    ReplyDelete
  6. Kada u receptu vidim da piše želatina ili, još gore, neki puding, jednostavno dalje ne čitam. Ovo je jako dobar ljetni desert, nadala sam se samo da ide puno više bjelanjaka jer ih imam mali milijun nakon svih onih sladoleda:))

    ReplyDelete
  7. Kada sam bila mala šlag je za mene bio šaum, tada se slatka pavlaka nije mogla ni kupiti, a onaj šlag iz kesice se nije brojao ni u šta. Mutili smo bjelanjke svakako ali ovako nešto nisam probala. Mogla bih da probam, imam malina, ali i 8 kg viška, pa se borim sama sa sobom.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh, da mi je samo 8 kg viška... :) Sad ozbiljno - ovo je baš lagan desert, verovatno najlaganije od svega što sam dosad objavila na blogu. Uopšte nema nikakve masnoće, a na 4 porcije ide (u laganijoj verziji) 100 g šećera, znači 25 g po porciji. Mislim da je to OK.

      Delete
  8. Mi ga pravimo po istom receptu, samo ga zovemo šato <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja sam mislila da je šato nešto što se kuva na pari... Kao vinski šato?

      Delete
  9. Blog ima predivan novi izgled. Da te stare poslastice sa samom i bez dodataka su zaista i najkusnije!

    ReplyDelete
  10. ovo mi je uvijek tata radio, ali sa šumskim jagodama. bio je i ostao jedan od mojih najdražih deserata

    ReplyDelete
  11. Ja volim saum ali sa vocem ga nikad nisam ni jela ni pravila...
    Bas mi se svidja novi izgled bloga! :)

    ReplyDelete
  12. mi smo sato zvali kad se umuti zutanjak sa secerom.. sjecam se da je to bila glavna poslastica kad smo provodili ljetne praznike kod bake i deke.. onda baka uvali svakom unucetu po jedan zutanjak i zlicu i to smo rucno mutili dugoooo dugooo dok "krema" nije postala bljedo zuckasta.. hehehe..

    elem, htjela sam te priupitati da li mislis da sam dugo mutila kremu zato sto nisam dobro ocijedila voce?

    ReplyDelete
    Replies
    1. U, i ja sam se tog žumanceta namutila kad sam bila klinka... To je ono, poslednje utočište kad nemaš ama baš niiiišta drugo slatko u kući! :)

      Što se šama tiče - ne znam šta bi drugo moglo da bude. Kao što vidiš, ove maline sam držala u cediljki, a kad sam pravila od jagoda je bilo još brže gotovo jer se valjda voda na površini jagode manje zadržava nego na malini gde imaš svuda ova udubljenja. To sam umutila očas posla, za manje od pet minuta.

      Delete
  13. Pravi ljetnji desert! Jako mi se dopada novi izgled bloga, nekako mi fotografije dolaze jos vise do izrazaja, jos su mi ljepse (ako je to moguce :D)!

    ReplyDelete
  14. Najpre moram da stanem u odbranu želatina, koji jadan zaista nije kriv ni za šta, a često se nađe na optuženičkoj klupi. Kao i svuda, pitanje je mere, pa tako i želatin može da upropasti poslasticu ako se s njim pretera i sve postane zaista gumenasto, ali garantujem da on tu ništa nije kriv, već recept ili domaćica. E sad, ima nas raznih, možda neko i voli čvršće/gumenije varijante, ne bih u to u ulazila...

    Šam sa voćem - kako je to dobro! Sa malinama se ne sećam da sam jela, mama je to nama pravila sa kajsijama! I mislim sa jagodama. Sećam se kad umuti sve sipa u teglu, i to može par dana da stoji, mada retko kad je imalo priliku da stoji :) Ja sam to onako kašikom jela (jest' preslatko, ali volela sam), a druga i načešća primena koju je šam od kajsija kod nas imao je kao preliv preko kolača (pogodi, od kajsija :)) Onaj tip patišpanj kolača u koji se razbacaa voće, pa uvek dođe malo suvkast kad se jede, e onda na kocku tog kolača sipneš kašiku ovoga, i super bude.

    Recept je, sećam se, išao ovako.
    - 1 belance
    - 1 čaša šećera
    - 1 čaša voća
    Naravno čaša je od kislog mleka, a koja druga :) I nije se mislilo o presnom belancetu i salmoneli.

    Pruži sad 'vamo jednu činijicu, tu, sa jagodama, pa da prekinem da pričam :))

    ReplyDelete
  15. e, da, da, pravili smo to nekad, i moram priznati da je izvrsno!!

    ReplyDelete
  16. Hello! I tried this great recipe of yours, I used black currants and it was wonderful. Thanks for shearing!

    ReplyDelete